Laatste nieuws
Nieuwe website CP en ontwikkeling
Niet weer een website vol informatie die eigenlijk niemand leest. Wel makkelijk leesbare tekst en een praktische gesprekstool voor jongeren/jongvolwassenen met cerebrale parese, ouders van kinderen met cerebrale parese en zorgprofessionals. De informatie op de website kan snel gedeeld worden en geeft praktische tips voor een gesprek over CP en ontwikkeling.
Lees verderKetenaanpak GLI kinderen
Collega's gezocht met ervaring in de ketenaanpak GLI kinderen.
Lees verderBoekje over ‘Werken in combinatie met een zorgintensief kind’ - EMB Nederland
Vorig jaar hebben beleidsonderzoekers in opdracht van het ministerie van VWS een onderzoek gepubliceerd over arbeidsparticipatie van ouders met een zorgintensief kind. 2CU heeft getracht een aanvulling te schrijven op deze publicatie met concrete tips en adviezen voor ouders. Aan EMB Nederland is gevraagd hierover mee te denken.
Lees verderFrame Running Belevingscentrum
Frame Running Nederland beschikt sinds kort over een Frame Running Belevingscentrum.
Lees verderK-EETi voor kinderfysiotherapeuten
Collegiaal advies over vragen rondom eetstoornissen? Bel K-EETi! Kinderen en jongeren met een eetstoornis eerder herkennen, beter begrijpen en beter behandelen is een belangrijk doel binnen de jeugdhulp. Om dit mogelijk te maken is het belangrijk dat professionals toegang hebben tot de juiste kennis en expertise. Daarom is er K-EETi: de collegiale, telefonische advieslijn voor zorg- en jeugdhulpprofessionals.
Lees verderInformatieve e-TOP-app ondersteunt ouders na vroeggeboorte
Jaarlijks worden er in Nederland zo’n 14.000 kinderen (van de ruim 194.000) te vroeg geboren. Na ontslag uit het ziekenhuis zijn ouders vaak onzeker. Groeit, drinkt en ontwikkelt mijn kindje zich voldoende? Om hen in hun thuissituatie te ondersteunen is er het TOP-programma, opgezet vanuit het Expertisecentrum Ontwikkelingsondersteuning Prematuren (EOP-nl), onderdeel van het Amsterdam UMC.
Lees verderSteeds meer basisscholen en gemeenten meten motorische vaardigheden
Vier op de vijf scholen in het primair onderwijs meten de motorische vaardigheden van leerlingen. Ook 70 procent van de gemeenten gebruikt inmiddels een meetinstrument voor motorische vaardigheden. Dat is een flinke toename ten opzichte van eerdere jaren. Dit blijkt uit onderzoek van het Mulier Instituut.
Lees verder